Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Babičko! Vytáhni ze špajzky Fučíka, pochutnáme si!

Jak dítě jsem milovala Fučíka. I dnes, po všech těch letech, na Fučíka vzpomínám s láskou a stěží se bráním dojetí. Kdyby to v kontextu nebylo nevhodné, uronila bych za Fučíka i slzu.

Skonci Fucik na smetisti dejin?Claudia1967 - flickr.com

To náš děda, alfasamec archetypální, takhle navečír a strašně dávno, zavelel z obrovské postele v ložnici: "Babičko! Vytáhni ze špajzky Fučíka, pochutnáme si!"

Chalupa se otřásla mocným hlasem velitele a babička, hospodyňka k zulíbání, vyskočila hbitě jako laňka a jala se uposlechnout rozkazu bez zbytečných prodlení zaviněných planým přemýšlením nad smyslem všehomíra...

Děda v posteli nebyl sám. Byly tam s ním dvě malý veveřičky, moje sestra a já. Koukaly jsme na pohádky v obrovské černobílé televizi, kterou mají stařečci přímo u postele, aby babička dobře slyšela co povídá Rosák a děda dobře viděl Saskii do výstřihu.

Ale jak jsme zaslechly, co děda volá, pohádka nepohádka, už jsme uplácávaly pruhovanou peřinu a dělaly místo. 

"A nešetři s cibulí, Máňo!"

A už se to nese! Babička nám Fučíka servírovala přímo do postele.

.....

V ten moment se Guth Jarkovský z toho našeho vesnického stolničení pootočil v hrobě a já jsem se v psaní zasekla na mrtvým bodě ... Jarkovskýmu v tý posteli chybělo stříbro a nažehlené ubrousky a mě zase pointa.

Že náš děda dělal báječný domácí sulc, zdrobněle sulčík, a že si občas zapoměl nasadit zuby, a že jsem poslední dobou děsně sentimentální a stýská se mi po všech těch zabíjačkách a jiných radostech mládí, tak to je sice bezva, ale na dobrou pointu to nestačí.

A příběhy bez pointy, to je jak vepřová konzerva z lídlu, nemá to šťávu, je to nedomrlé a celkově na nic.

Tak jsem příběh nechala odležet (maso na uzení se taky nechává ve spíži odležet i pár týdnů a náš děda ty sulčíky dělával z bůčku uzenýho)  a čekám, čekám, jestli přijde.

Praštila mě do nosu včera, pointa jedna.

V našem nejmenovaném střešovickém supermarketu, mezi zbožím jakosti chce-se-mi-brečet a jakosti ble-než-tohle-to-raději-umřu-hladem, ležel šrůtek úplně normální slaniny! Jako pozor! NORMÁLNÍ slaniny ... a to rozhodně není normální.

Normální slanina, to je ta, co voní. Ta co je uzená v udírně a ne tekutým kouřem, vodičkou to chemickou k zbláznění.  Obal neměla nic moc, žádný růžový prasátka na bleděmodrým podkladě, žádný hesla, jen obyčejná nálepka převážně ve slovenštině a cena překvapivě lidová.

Takže to jde!

Mám plný zuby všeho toho moderního honu na efektivitu, produktivitu, marže a snižování nákladů. K smrti mě rozčiluje fakt, že výrobci podléhají tlaku spotřebitele na cenu (v čechách naprosto nevídanému) a tak produkují hnusy nejhnusnější - je jedno, jak to chutná, je jedno, jak je to kvalitní, prodá se to jen v případě, že to bude levné! Rozumem chápu, ale emoce se ve mě vzdouvají jak příboj na Balatonu.

Asi jsem blázen. To Fučík za to může! Taky můj děda co choval vepříky a díky němu bohužel vím, jak má chutnat šunka. Moje babička, co má slípky, které volně běhají a žerou zelené a mají ta báječná vajíčka, která mají CHUŤ. I ta drbna sousedka od vedle, co má krávu a dík tomu skotu bohužel poznám mlíko od tý srandovní supermarketový vodičky. Jsem zatracenec obchoďáky bloudící, co mu nic není dost dobrý a z většiny základních potravin má deprese.

A tak bych ráda slovenským přátelům poděkovala za naději. Za naději, že Fučík neskončil na smetišti dějin. Třeba ho taky jednou potkáme u nás v suprmárketu a bude báječně naloženej. :o)

Autor: Eva Pallotto | středa 25.3.2009 10:41 | karma článku: 21,37 | přečteno: 3265x
  • Další články autora

Eva Pallotto

Byla jsem mladistvá intelektuálka

Utrápit se nad snižováním důchodků je nedůstojné. Cítit tíhu světa na svých bedrech a vnímat pokrytectví naší doby je daleko vznešenější. Problémy všehomíra? Moje problémy.

9.1.2012 v 18:12 | Karma: 33,10 | Přečteno: 4491x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Doba šílená: Sex sex sex, všude samej sex...

Chci jen předeslat - co se životního stylu týče, jsem ultraliberál. Zastávám názor, že největšími moralisty jsou zpravidla ti, kdo mají nejméně příležitostí hřešit. Ráda bych se věnovala tématu přesexualizace naší doby, ale rozhodně v tom nehledejte, že bych snad nabádala k návratu „tradičních hodnot“. A jak už to tak u mých blogů bývá, nehledejte tady vlastně žádné odpovědi, ale jen a jen otázky...

14.11.2011 v 8:36 | Karma: 45,39 | Přečteno: 26922x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Proč jedna a jedna ve skutečnosti nejsou dvě

„To je jasné, jako že jedna a jedna jsou dvě,“ je oblíbený argument těch, kdo mi vymlouvají můj zatrolený relativismus. A já na to: „a co je na tom jasného? Jasného na tom není nic. Jedna a jedna ve skutečnosti rozhodně dvě nejsou. Někdy je to jedna, někdy dvě a kousek... prostě podle situace...“ A oni, že kecám a že by si to rád poslechli. Toš, když se vám bude chtít, podebatujme o tomto:

24.10.2011 v 8:36 | Karma: 33,21 | Přečteno: 7735x | Diskuse| Věda

Eva Pallotto

Buďme monogamní! Je to výhodné!

I když je sociální darwinismus trochu démodé a aniž bych rozporovala svoje dávné tvrzení, že lidé nejsou labutě, po přečtení tohoto článku bych chtěla k debatě nabídnout ještě další dva argumenty pro to, proč je monogamie pro lidstvo výhodná.

18.10.2011 v 15:08 | Karma: 35,97 | Přečteno: 9670x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Jak farmář kedlubničku nesklidil, ale hodně na ní vydělal

Véna Vaškůj byl vždycky takovej ňouma a ťululum. Kluci se mu smáli, na koupališti ho házeli do hluboký vody, protože věděli, že Véna plavání před holkama jen předstírá a na mělčině se pod vodou odstrkuje nohou. Vytáhli ho vždycky přitopenýho a nezapomněli mu stáhnout plavky, aby příště nemachroval. A Véna tehdá hrozil pěstičkou: "Jen počkejte, já vám ukážu, vy hajzlové!"

5.9.2011 v 20:20 | Karma: 32,31 | Přečteno: 4495x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024

Místopředseda slovenského parlamentu a šéf vládní Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 151
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8483x
"Dokážu žít s pochybnostmi, nejistotou a neznámem. Určitě je mnohem zajímavější žít s otázkami, na které máme nejistou odpověď, než mít jisté odpovědi, které mohou být nesprávné. Mám jen přibližné odpovědi a různé stupně jistoty o různých věcech. Nejsem si absolutně jistý ničím, o mnoha věcech nic nevím - třeba o tom, zda má vůbec význam se ptát, jaký je smysl života a co taková otázka znamená. Budu o tom chvíli přemýšlet a když na to nepřijdu, budu prostě přemýšlet o něčem jiném. Nemyslím, že je nutné mít na všechno odpověď. Nemám strach z toho něco nevědět, být ztracený v podivném světě, kterému nerozumím a ve kterém nemám přesné určení - protože tak to prostě je, alespoň si to o něm myslím, asi. Nebojím se toho." / Richard P. Feynman/

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky