Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miluj svého vegetariána, zbude na tebe víc masa

Malounko mne mrzí, když čtu plamenná prohlášení "Maso fuj!" (aneb já jsem vegetarián a vy jste hlupáci), nebo "Maso člověk jíst musí!" (aneb já tomu rozumím a vy jste hlupáci). Každý z nás se proti jednomu z tvrzení právem ohradí, protože tak jednoduché to samozřejmě není. Člověk je zvíře, které má možnost volby. Byla-li by jedna výrazně "lepší", byla by pravda zjevná a nikdo by to neřešil. Kdyby totiž existoval ideální model, který by vyhovoval všem, tak bychom jej jednoduše přijali a nikdo by nad tím nehloubal. Jenže to tak není. S dovolením se podělím o vlastní ne-černo-bílou zkušenost s vegetariánstvím.

"Milujeme vegetariány. Zbude na nás víc masa." Flickr.com David Yassen

 

Mě hrozně baví všechny ty emoce, co jsou s vegetariánstvím obvykle spojeny. Řekněte v nějaké společnosti, že jste vegetarián a polovina z přítomných na vás bude křičet něco o bílkovinách, druhá půlka vám bude přikládat studené klůcky na hlavičku a třetí polovina neřekne nic, a bude vás mít za imbecila.

Pak zajděte před Góvindu a s chutí se zakousněte do housky se salámem a jedna půlka z přítomných vegošů se na vás zatváří pohrdavě, druhá půlka vás přijde přesvědčovat o tom, jak strašlivě si škodíte a třetí půlka neřekne nic a bude vás mít za idiota.

Je to roztomilý, že se svět tak hezky rozdělil na dva nesmiřitelné tábory ... ale po pravdě, vůbec to nechápu.

Asi proto, že mám bohaté zkušenosti s obojím způsobem stravování a tak je mi jaksi jasný, že ani tady ... pozor, teď přijde něco, co byste fakt nečekali, že řeknu ;-) ...... NIC NENÍ ČERNOBÍLÝ.

Když je někdo vegetarián nebo nevegetarián z přesvědčení, tak ho o validnosti druhého pohledu na věc stejně nepřesvědčíte, nebude vás ani poslouchat. Má v tom jasno, tečka, konec diskuse.

Když je ale někdo vegetarián, protože se jím prostě "nějak" stal, jako třeba já, tak ten si bude všímat, co se s jeho tělem a duší děje... a sem tam přijde na pozitiva té či oné stravovací varianty. A o tom tenhle zápisek je.

K vegetariánství mne přivedl můj tehdejší přítel, buddhista. Sleduju ho, vypadá spokojeně, říkám si, inu vyzkouším to, uvidím. Mé motivy nebyly nijak vznešeně outlocitné - s tím, že ty roztomilý chlupaťoučký králíčky děda klepne za ušima a jejich mrtvolky pak koupeme každou neděli v báječné svíčkové omáčce, s tím jsem byla smířená; jsem holka původem z vesnice.

Ze začátku se nedělo nic moc. Po několika týdnech jsem si všimla, že se mi začalo mnohem lépe spát. Po dvou měsících jsem se poprvé v životě probudila ráno vyspalá. Neumím to lépe popsat, byl to hodně zvláštní pocit. Dokonce mi k jeho dosažení stačilo jen nějakých pět šest hodin spánku (člověku, který dříve bez problému strávil v posteli i celý víkend).

Kdo to nezažil, tomu se dost těžko vysvětluje, jaký je rozdíl mezi tím cítit se "lehký" a "těžký". Není to o tělesné váze, já ostatně nezhubla ani neztloustla ani kilo (ale lidé obecně mají tendenci hubnout). Je to o tom, že vám tak nějak celkově zlehkne hlava... něco jako když se přes noc stanete elfem.

Hlava mi i "zbuddhištěla". I když moje původní motivy rozhodně nebyly etické, všimla jsem si, že mám z ničeho nic odpor k tomu zabíjet (dodnes neumím zabít komára, odháním je) a taky jsem si začala mnohem víc všímat toho, co jím. Nedokázala jsem pozřít odpadky. Nestačilo, že je jídlo bez masa. Muselo být čerstvé, přínosné, dobré, nesmíchané, nepasterizované, bez chemie ... kdykoliv jsem snědla něco "nedobrého", hned jsem to poznala. Bylo mi, jako bych se přiotrávila.

Přestalo mne bavit kouřit, tak jsem přestala z hodiny na hodinu (z krabičky denně na nula). Přestala jsem dělat spoustu věcí, kterými si člověk jen ubližuje.

Hodně jsem se uklidnila, můj člověk přestal být agresivní, události jsem začala rozlišovat na "nedůležité" a "ty na kterých nezáleží už vůbec". Celkově mě to hodně zastavilo, donutilo se nadechnout a jen tak rozhlížet kolem sebe. To jsem dříve moc nedělala, letěla jsem životem jako v rychlíku TGV.

Fungovalo to báječně a musím se přiznat, že i já (ač to běžně nesnáším) jsem občas sklouzla k tomu, že jsem hlásala světu vegetariánské evangelium. Jednoho kamaráda jsem i přesvědčila a po dvou měsících bez masa se mu výrazně ulevilo v migrénách...

JENŽE ... zas tak černobílý ten svět není. Časem se mi v mojí báječné pravdě objevily vážné trhliny.

To, že se člověk zastavil, znamenalo, že stojí na místě. Když se z tygra stane kráva, tak je hrozně těžký jí přinutit, aby lezla po stromech.

Můj dobrý známý, ředitel velké společnosti, se mi svěřil, že kdysi musel s vegetariánstvím přestat z velmi pragmatického důvodu - nedostatek agresivity je v obchodě velmi nevýhodná vlastnost. Zažívala jsem podobné pocity. Jak se mi zdálo vše nedůležité, přehlížela jsem to, že některé věci v životě ve skutečnosti důležité jsou. A že někdy vůbec není od věci se s někým porvat, když je to prostě nutný.

Jako vegan (tj. dva tři roky) i jako vegetarián (nevím přesně kolik let... cca 9?) jsem byla se vším tak báječně smířená, že bych si nechala ukousnout ruku a ještě bych útočníka politovala (mám to trošku dodnes, ale když mi začne někdo kousat i tu druhou ruku, tak to už vystartuju a nakopnu ho do holeně nebo vejš).

I když jsem přesvědčená, že jsem se stravovala pestře a hodně zdravě, nějaké vitamíny nebo minerály mi scházet musely. Časem se moje pleť stala velmi suchou, šupinkovatou a našedlou.

Byla mi stále zima, a asi po pěti letech jsem začala mít strašný hlad. Byl to takový podivný hlad, který nešel zahnat tím, že se najíte.

Měla jsem hrůzu z toho, když mě někdo pozval na večeři. Nevím, co v tom jídle je! Určitě je to špatný, bůh ví, co je v tom za chemikálie. Začala jsem nenávidět saláty, protože to bylo obvykle to jediné, co jsem mohla "bez rizika" v restauraci konzumovat.

Jídlo zcela ovládlo můj život. Abych jedla vždy "správně", trávila jsem hodiny v kuchyni, vařila si obědy do práce. Když jsem to nestihla, utrácela jsem neuvěřitelné částky za produkty speciálních obchodů se zdravou výživou (ale je pravda, že v USA, na rozdíl od ČR, se jídla z takových prodejen alespoň dala jíst).

Dneska to beru pragmaticky. Když tělo volá po bifteku, dostane biftek, když chce tofu, dám mu tofu a už nad tím moc nehloubám. Manžela jsem vegetariánstvím taky kdysi nakazila a ten je tím stále velmi nadšený...

A můj příspěvek do (anti)vegetariálnské debaty? Asi to chce hlavně klid. Nežerme se. Každému vyhovuje něco jiného, budiž mu to přáno, netřeba nikoho o ničem přesvědčovat, propagandu ponechme jiným fešákům. Díky vegeteriánům přece na masožravce zbude víc masa... takže na obou stranách snad v pohodě, ne?



 

 

Autor: Eva Pallotto | neděle 15.2.2009 0:29 | karma článku: 36,97 | přečteno: 4701x
  • Další články autora

Eva Pallotto

Byla jsem mladistvá intelektuálka

Utrápit se nad snižováním důchodků je nedůstojné. Cítit tíhu světa na svých bedrech a vnímat pokrytectví naší doby je daleko vznešenější. Problémy všehomíra? Moje problémy.

9.1.2012 v 18:12 | Karma: 33,10 | Přečteno: 4491x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Doba šílená: Sex sex sex, všude samej sex...

Chci jen předeslat - co se životního stylu týče, jsem ultraliberál. Zastávám názor, že největšími moralisty jsou zpravidla ti, kdo mají nejméně příležitostí hřešit. Ráda bych se věnovala tématu přesexualizace naší doby, ale rozhodně v tom nehledejte, že bych snad nabádala k návratu „tradičních hodnot“. A jak už to tak u mých blogů bývá, nehledejte tady vlastně žádné odpovědi, ale jen a jen otázky...

14.11.2011 v 8:36 | Karma: 45,39 | Přečteno: 26922x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Proč jedna a jedna ve skutečnosti nejsou dvě

„To je jasné, jako že jedna a jedna jsou dvě,“ je oblíbený argument těch, kdo mi vymlouvají můj zatrolený relativismus. A já na to: „a co je na tom jasného? Jasného na tom není nic. Jedna a jedna ve skutečnosti rozhodně dvě nejsou. Někdy je to jedna, někdy dvě a kousek... prostě podle situace...“ A oni, že kecám a že by si to rád poslechli. Toš, když se vám bude chtít, podebatujme o tomto:

24.10.2011 v 8:36 | Karma: 33,21 | Přečteno: 7736x | Diskuse| Věda

Eva Pallotto

Buďme monogamní! Je to výhodné!

I když je sociální darwinismus trochu démodé a aniž bych rozporovala svoje dávné tvrzení, že lidé nejsou labutě, po přečtení tohoto článku bych chtěla k debatě nabídnout ještě další dva argumenty pro to, proč je monogamie pro lidstvo výhodná.

18.10.2011 v 15:08 | Karma: 35,97 | Přečteno: 9670x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Jak farmář kedlubničku nesklidil, ale hodně na ní vydělal

Véna Vaškůj byl vždycky takovej ňouma a ťululum. Kluci se mu smáli, na koupališti ho házeli do hluboký vody, protože věděli, že Véna plavání před holkama jen předstírá a na mělčině se pod vodou odstrkuje nohou. Vytáhli ho vždycky přitopenýho a nezapomněli mu stáhnout plavky, aby příště nemachroval. A Véna tehdá hrozil pěstičkou: "Jen počkejte, já vám ukážu, vy hajzlové!"

5.9.2011 v 20:20 | Karma: 32,31 | Přečteno: 4497x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 151
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8483x
"Dokážu žít s pochybnostmi, nejistotou a neznámem. Určitě je mnohem zajímavější žít s otázkami, na které máme nejistou odpověď, než mít jisté odpovědi, které mohou být nesprávné. Mám jen přibližné odpovědi a různé stupně jistoty o různých věcech. Nejsem si absolutně jistý ničím, o mnoha věcech nic nevím - třeba o tom, zda má vůbec význam se ptát, jaký je smysl života a co taková otázka znamená. Budu o tom chvíli přemýšlet a když na to nepřijdu, budu prostě přemýšlet o něčem jiném. Nemyslím, že je nutné mít na všechno odpověď. Nemám strach z toho něco nevědět, být ztracený v podivném světě, kterému nerozumím a ve kterém nemám přesné určení - protože tak to prostě je, alespoň si to o něm myslím, asi. Nebojím se toho." / Richard P. Feynman/

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky