Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Floridě, hrůze z uniformity a kohoutku z nějž voda neteče

Když jsem ve firmě dostala převelovací rozkaz směr Florida, ubytovali mne v domečku který firma koupila v jednom z "lepších" satelitních městeček. Vesnička to byla rozestavěná, bydlela jsem v ní takřka sama a tak jsem skoro rok jen pro sebe měla všechny ty komunitní "standardní" vymoženosti - bazény, whirpooly, tenisové kurty, fitcentrum apod...  Trvalo mi poměrně dlouho než jsem se s prostředím sžila. No, vlastně - nikdy jsem se s ním nesžila. Žila jsem si jako ve zlaté klícce, obklopená luxusem v Čechách takřka nepoznaným a přesto mi to stále ne a ne a nešlo pod nos. Co je na tom satelitním floridském bydlení tak hrůzostrašného?

Taková typická floridská "vesnička".Josh Heller

Bydlení v typické floridské "community" je nádherné. Všude trávníčky, kytičky, palmičky, všechno čisté a překrásně pravoúhlé. Pravoúhlí sousedé se stále usmívají, nedělají za domem skládku a jejich pravoúhlé děti nikdy nehlučí. Vybavení je opulentní a všechno funguje. O vaše pohodlí se stará pomalu tolik zaměstnanců co je v komunitě obyvatel. Vše je zorganizováno do posledního detailu.

Ale pro některé to prostě není. Třeba pro mne.

Vždycky jsem si říkávala - to je jen kulturní šok, z toho se vzpamatuješ, ono se ti to jednou začne líbit. Roky ubíhaly... a ono nic. Tak nějak se mi to nikdy líbit nezačalo. Asi na to nemám povahu.

Nemám povahu na vesničku o stovce, dvoustovce ÚPLNĚ STEJNÝCH domků. První půlrok, když jsem se  vracela domů z práce až v noci, nebyla jsem si vůbec jistá zda otevírám ty správné dveře správného domu ve správné ulici.
Lehce poznamenána traumatem z bydlení v českém sídlišti, nemohla mne nenapadnout příměra k horizontálnímu paneláku - vše stejné, jen na větším území a možná s lesklejším pozlátkem.
Individualita potlačena až do absurdních rozměrů. Autenticita nahrazena "novým přístupem" - antické sloupy z papundeklu a krby bez komína.

Nemám povahu na komunitní architektonickou "komisi", která vědecky řeší, jakou barvu závěsů v oknech mít můžete či nemůžete a jak vysokou palmu si smíte postavit ke vchodovým dveřím. Vše jest hodnoceno měřítkem uniformity. Nesmí vás například ani napadnout si (vlastní!) poštovní schránku natřít na růžovo. Uděláte-li to, přijde vám od komise milé leč striktní upozornění, že neautorizovaná úprava je v rozporu s komunitním architektonickým řádem. Pokud schránku svéhlavě nevrátíte do původního stavu, napaří vám pokutu. Když ji nezaplatíte, automaticky pokutu i s tučným úrokem postaví na "katastru" oproti vaší nemovitosti - a vy jí jednou, až bude třeba třicetinásobná, stejně zaplatit budete muset, jinak byste dům nemohli prodat.

Nemám povahu na "rules", neboli komunitní pravidla, detailně řešící jak velký může být váš pes (co dělat přeroste-li? Utratit ho?), jaké auto a do kolika hodin smíte parkovat před domem, či kolik smíte mít doma přes noc lidí (!).

Nemám povahu na ostnatým drátem obehnanou vesničku s obří železnou bránou hlídanou negramotnými gorilami. Na ochranku která mne odmítá pustit domů - jen proto že není schopna rozumět hláskování mého jména. Nelíbí se mi, že evidují příchody a odchody mých návštěv.

A to ta vesnička v níž jsem žila nebyla zdaleka ta nejluxusnější. Neb platí přímá úměra - čím dražší domy, tím striktnější pravidla. Jejich majitelé na sebe sami dobrovolně vrhají uniformizující klatbu, za niž by se jistě komunista stydět nemusel. Docela podobně jako v našem starém režimu tam funguje i systém "udavačů". Na to že soused porušuje pravidla je přece nutno okamžitě upozornit!
Celé je to koncipováno s úmyslem ochránit ceny nemovitostí - protože o ty nejpravoúhlejší komunity je největší zájem.
A já fakt nevím proč.

Prostě s celou tou vesničkou se to u mne mělo podobně jako s tím avantgardním vodovodním kohoutkem instalovaným ve všech koupelnách i kuchyni.
Druhý den po nastěhování volám sekretářce, že mi po celém domě neteče voda, nechť to nechá opravit. Přijela, skoukla to, udělala ladný pohyb ručkou a ..... voda tekla.  S omluvným úsměvem mi řekla: "no, víte, ono to funguje, ale tady u nás se to dělá jinak a vy tomu jenom nerozumíte."

Správně. Nerozumím.


(jinak aby to neznělo tak černě - já v té komunitě bydlela, neb mi to bylo naordinováno - a přiznejme si, i finanční stránka věci takové bydlení činila pro mne výhodnějším.
Obvykle se lidé sami mohou rozhodnout zda chtějí bydlet onom luxusním vězení, nebo zda si pořídí (obvykle mnohem dražší) bydlení někde mimo - to jsem po nějakých čtyřech letech udělala a rozhodně jsem nelitovala. I když mnozí mí známí si významně poklepávali na čelo, proč se stěhuju z tak krásně úhledného baráčku do starého, polorozpadlého domku se zahrádkou připomínající džungli, kde není pravoúhlé vůbec nic.)

Autor: Eva Pallotto | středa 25.7.2007 15:53 | karma článku: 40,28 | přečteno: 10813x
  • Další články autora

Eva Pallotto

Byla jsem mladistvá intelektuálka

Utrápit se nad snižováním důchodků je nedůstojné. Cítit tíhu světa na svých bedrech a vnímat pokrytectví naší doby je daleko vznešenější. Problémy všehomíra? Moje problémy.

9.1.2012 v 18:12 | Karma: 33,10 | Přečteno: 4491x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Doba šílená: Sex sex sex, všude samej sex...

Chci jen předeslat - co se životního stylu týče, jsem ultraliberál. Zastávám názor, že největšími moralisty jsou zpravidla ti, kdo mají nejméně příležitostí hřešit. Ráda bych se věnovala tématu přesexualizace naší doby, ale rozhodně v tom nehledejte, že bych snad nabádala k návratu „tradičních hodnot“. A jak už to tak u mých blogů bývá, nehledejte tady vlastně žádné odpovědi, ale jen a jen otázky...

14.11.2011 v 8:36 | Karma: 45,39 | Přečteno: 26922x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Proč jedna a jedna ve skutečnosti nejsou dvě

„To je jasné, jako že jedna a jedna jsou dvě,“ je oblíbený argument těch, kdo mi vymlouvají můj zatrolený relativismus. A já na to: „a co je na tom jasného? Jasného na tom není nic. Jedna a jedna ve skutečnosti rozhodně dvě nejsou. Někdy je to jedna, někdy dvě a kousek... prostě podle situace...“ A oni, že kecám a že by si to rád poslechli. Toš, když se vám bude chtít, podebatujme o tomto:

24.10.2011 v 8:36 | Karma: 33,21 | Přečteno: 7735x | Diskuse| Věda

Eva Pallotto

Buďme monogamní! Je to výhodné!

I když je sociální darwinismus trochu démodé a aniž bych rozporovala svoje dávné tvrzení, že lidé nejsou labutě, po přečtení tohoto článku bych chtěla k debatě nabídnout ještě další dva argumenty pro to, proč je monogamie pro lidstvo výhodná.

18.10.2011 v 15:08 | Karma: 35,97 | Přečteno: 9670x | Diskuse| Společnost

Eva Pallotto

Jak farmář kedlubničku nesklidil, ale hodně na ní vydělal

Véna Vaškůj byl vždycky takovej ňouma a ťululum. Kluci se mu smáli, na koupališti ho házeli do hluboký vody, protože věděli, že Véna plavání před holkama jen předstírá a na mělčině se pod vodou odstrkuje nohou. Vytáhli ho vždycky přitopenýho a nezapomněli mu stáhnout plavky, aby příště nemachroval. A Véna tehdá hrozil pěstičkou: "Jen počkejte, já vám ukážu, vy hajzlové!"

5.9.2011 v 20:20 | Karma: 32,31 | Přečteno: 4495x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

  • Počet článků 151
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8483x
"Dokážu žít s pochybnostmi, nejistotou a neznámem. Určitě je mnohem zajímavější žít s otázkami, na které máme nejistou odpověď, než mít jisté odpovědi, které mohou být nesprávné. Mám jen přibližné odpovědi a různé stupně jistoty o různých věcech. Nejsem si absolutně jistý ničím, o mnoha věcech nic nevím - třeba o tom, zda má vůbec význam se ptát, jaký je smysl života a co taková otázka znamená. Budu o tom chvíli přemýšlet a když na to nepřijdu, budu prostě přemýšlet o něčem jiném. Nemyslím, že je nutné mít na všechno odpověď. Nemám strach z toho něco nevědět, být ztracený v podivném světě, kterému nerozumím a ve kterém nemám přesné určení - protože tak to prostě je, alespoň si to o něm myslím, asi. Nebojím se toho." / Richard P. Feynman/

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Oblíbené blogy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky